Man är inte sämre än att man kan ändra sig...

När jag var i Halmstad skulle jag och Frida stilla hungern med mackor. Hon sa att hon endast hade leverpastej som pålägg och jag rynkade på näsan. Sedan när gillar du leverpastej? frågade jag och hon förklarade att det var ganska nyligen som hon hade upptäckt att det inte var så förfärligt ändå. Jag bestämde mig någon gång när jag var liten för att leverpastej inte var min grej och sedan har jag hållit fast vid det på samma sätt som jag hatade äppelpaj, tomater och pyttipanna innerligt i yngre tonåren. Alla de senare har jag lärt mig att tycka om senare i livet men leverpastej har jag verkligen inte varit sugen på att testa igen. Sist jag gjorde det skulle jag tro att jag var femton och allmänt trött på livet. Jag vet inte riktigt varför jag har tagit för givet att mina smaklökar inte skulle ha kunnat förändra sig när fem år har gått, håret är kortare än någonsin, jag tycker om att äta rå fisk och är en helt annan person än jag var då (tack och lov!). Jag valde alltså att smaka. Nej, det var inte det godaste jag har smakat men verkligen inte det värsta heller och vid vissa smaker behöver man ju vänja sig. Därför köpte jag leverpastej idag när jag var på Ica och tryckte i mig tre leverpastejsmackor med gurka till lunch. Jag gissar att min kropp, som har sjukligt svårt att ta upp järn, blev lycklig. Vad jag ville säga med det här är att jag borde bli bättre på att ändra gamla, ingrodda uppfattningar om saker. För att kunna ändra sig är en himla bra egenskap.

Idag borde jag läsa om språkutveckling men i stället har jag gjort fem sidor i min bok om tysk grammatik. Det är nämligen lite som att lösa korsord eller lägga pussel. Tankenötter med konkreta bevis på att man kommer framåt till skillnad från kurslitteraturen som man läser, läser och läser medan tankarna svävar iväg och ingenting av vikt fastnar.

Puss på er!

//Martina.

Kommentarer
Postat av: Frida

Tummen upp för leverpastejmackor med gurka! ;)

2011-02-24 @ 17:07:49
URL: http://fridolijna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0